”Opera
som konstform har ett finkulturellt narrativ. Många
aktiva konstmusikälskare vill tvätta bort den
uppblåsta stämpeln för att nå en större
målgrupp så att fler kan njuta av underbar musik,
medryckande berättelser och vacker sång. Publik,
musiker och sångare som är engagerade i genren
har därför sett den förändras och blivit
mer modern och på många håll fri från
konservativa medel. Detta är ändå inte någonting
som riktigt har lockat in en yngre och bredare publik i
operahusen. Det beror till störst del på att
operan klassas av många som en finkultur för
högfärdig och svår att nå för
de människor som inte kommit i kontakt med konstformen
på nära håll. Operan behöver en inkörsport
som kan visa upp genrens bästa sidor för publiken
utanför operahusen och samtidigt behålla den
publik som redan sitter där.”
”…Divine har ritningarna till en stadig bro
mellan operan och den breda publiken. De vet hur man behåller
en redan biten konstmusikpublik samtidigt som man kan locka
nya lyssnare. Detta har de inte gjort genom att blanda ut
de vackra tonsättningarna med discotrams och tekniska
effekter som gör att stora delar av den operaälskande
publiken drar öronen åt sig.
|